Inhoudsopgave
Is het je ook opgevallen dat Loeki de Leeuw ineens weer op televisie te zien is. De reclameleeuw was, met een enkele uitzondering, jaren niet meer te zien, maar is sinds deze zomer ineens weer onderdeel van de reclameblokken. Dat brengt bij veel mensen nostalgische gevoelens boven. Bij een andere generatie is het echter pas de eerste kennismaking met de leeuw die alles altijd zag mislukken. Hoe dan ook is het interessant om eens wat feitjes achter deze leeuw te delen. Zo leer je hem beter kennen dan je al deed.
De rol van Loeki
Dat Loeki in de jaren zeventig van de twintigste eeuw werd bedacht, was niet zonder reden. De leeuw had een belangrijke rol in het scheiden van de verschillende reclames. Volgens de wet mochten niet twee reclames direct achter elkaar worden uitgezonden. Daar werd wat op bedacht door de filmpjes van de leeuw in de blokken op de Nederlandse zenders te monteren. Zo kon er dus toch tijd voor reclame worden gemaakt, zonder dat de wet die toen gold werd overtreden. Op die manier heeft Loeki het dan ook vele jaren volgehouden bij de publieke omroep.
Lange looptijd van de reeks
Loeki hield het eigenlijk tot zijn pensioen vol bij de publieke omroep. Hij was in 1972 begonnen en 32 jaar later, in 2004 kwam er een eerste einde aan zijn rol in de reclameblokken. Op dat moment waren er al meer dan 7000 verschillende filmpjes met de leeuw van de reclame gemaakt. In de eerste periode was dit een flink gemis, maar langzaam maar zeker raakten mensen eraan gewend. Al was het niet helemaal zo dat hij daarna direct nooit meer te zien was. Dit ging in werkelijkheid namelijk heel langzaam.
De tussenliggende jaren
In de tussenliggende jaren tot 2021 was Loeki nog regelmatig te zien, maar niet meer in elk reclameblok. Zo werd de leeuw eerst een tijdje het gezicht van reclames van een supermarkt. Daarna kwam het nog weleens voor dat een oude reeks van Loeki-filmpjes tijdelijk werd uitgezonden. Het ochtendprogramma Jan-Willem Staat Op voerde actie om Loeki terug te krijgen. Er werd toen een oud filmpje dat nooit was uitgezonden gebruikt. Dit sloeg in als een bom en twee jaar later keerde Loeki definitief terug. In de nieuwe filmpjes beleefde Loeki weer avonturen als vanouds. Daardoor kon jong en oud zich vermaken.